Saturday, April 4, 2009

Friendship and Tolerance


BEING A HUMAN, we often make mistakes that sometimes regrets us. i myself also had done one silly mistake that cause me regrets until now, or maybe for the rest of my life. when i was in semester 1, i have a friend that comes from Muar, which is located in Johor state. at first, we're just friends. after 1 month knowing each other, i decided to make him one of my best friends.

at first, everything seems so well and smooth, but everything changes. just because of misunderstanding between him and me, we ourselves destroy our bond after almost a semester we build our friendship. i was very mad and blamed on him after what he had done to me. only God knows how much i hate him.

however, time and experiences still becoming the best teachers for human. this semester, i am beginning to develop a friendship with a guy from Sarawak, a state which is well known with its location that near with Borneo. this guy is very kind and sensitive towards people feeling. honestly, he treats and comforts me when i am in need. we often share our thoughts together and starting to understand each other.

somehow, he treats me like what i wish my past friend from Muar will treats me. from here, i try to think myself. why we are fighting each other? as if we don't know each other... then, i try to rewind my memory about our past. then, a flash of light appear into my mind. we do know each other personality, but no tolerance between us.

now i know but it's too late.. after a 'cold' fight, the chance for us rekindle our relationship back as before is very tiny. now i know that friendship is meaningless without tolerance. for me, this experience teaches us how to appreciate the people who we love. i still feel very sad, but every clouds has a silver lining. now i do my best to build good memories with my best friends. learn how to forgive, how to think before we do decisions and learn to accept our weaknesses.

to all my friends that read this blog, do take this story as a guidance and try to appreciate people around us. i am not ashamed to tell this story for we are human, and human makes mistakes...

May God bless you....

12 comments:

  1. susah nak jumpa org yg memahami...kdg2 org yg plg dekat dgn kita adlh org yang plg x memahami kita

    ReplyDelete
  2. betul.. itulah sebab kita perlu menghargai kesemua orang yang kita sayang sebelum kehilangannya

    ReplyDelete
  3. tapi kadang pe yang ade dalam hati kit suasah orang nak paham ...kadang ade yang salah paham...

    ReplyDelete
  4. pesal mke aku sparuh jer?...
    huhu

    ReplyDelete
  5. "Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya." (ali-Imran 3:103)

    ReplyDelete
  6. Ketika diri mencari sinar
    Secebis cahaya menerangi laluan
    Ada kalanya langkahku tersasar
    Tersungkur di lembah kegelapan
    Bagaikan terdengar bisikan rindu
    Mengalun kalimah menyapa kekegembiraa
    Kehadiranmu menyentuh kalbu
    Menyalakan obor pengharapan
    Tika ku kealpaan
    Kau bisikkan bicara keinsafan
    Kau beri kekuatan, tika aku
    Diuji dengan dugaan…
    Saat ku kehilangan keyakinan
    Kau nyalakan harapan
    saatku meragukan kekuatan diri
    kau katakan akulah wira
    Menitis airmataku keharuan
    Kepada sebuah pertemuan
    Kehadiranmu mendamaikan
    Hati yang dahulu keresahan

    ReplyDelete
  7. Erti sebuah PERsahaBAtan.



    Kali ini aku nak berbica erti dan juga nilai persahabatan. Setiap orang ada maksud tersendiri dan semuanya adalah betol dan boleh diterima pakai sebagai erti persahabatan. Aku selalu juga mengalami banyak peristiwa dimana sahabat adalah tempat aku mengadu dan juga meminta tolong. memang bagus kan kalo sahabat kita mcm tuh.

    Namun dalam kita meneruskan kehidupan ini, tidak mustahil kita susah nak cari sahbat yang benar-benar sahabat. Kalo ada pun mungkin hanya menumpang kesenangan dan juga keseronokan. Namun untuk kesusahan dan kesidihan memang susah nak jumpa. Pendek kata kalo ada sikit je. hihihi

    Dalam kamus aku, persahabatan aku takrifkan sebagai:

    persahabatan = kepercayaan
    maka, secara peribadi aku melihat tanpa kepercayaan nilai persahabatan tak kan dirasai dan juga aku yakin banyak masalah yang akan berlaku.


    (sumber drpd http://langkahsepi.wordpress.com)

    ReplyDelete
  8. panod, thanks for the advice. sejujurnya, kalau aku boleh undurkan masa, aku akan cuba selamatkan persahabatan aku dan dia. aku dah maafkan dia cuma mungkin belum bersedia untuk bersemuka face to face. sebagai saudara seislam, aku pun taknak bermusuh, lagi2 dengan orang yang pernah jadi best friend aku. aku cuma berharap semoga Yang Maha Mengetahui bantu aku menyelesaikan kesilap fahaman antara kami... doakan aku, ye! =>

    ReplyDelete
  9. aku bersyukur kerana Yang Maha Agung masih beri aku sabestian,wawa,su,farid,kau,ika,shahrul yang masih setia pada aku.. aku harap persahabatan kita semua sentiasa kekal berpandukan pada landasan agama.. Insya-Allah..

    ReplyDelete
  10. ru8 mn ada lg..
    i'm in a single-roomer, remember?
    still stick in KRP or outside the college?

    ReplyDelete